söndag 11 januari 2015

Män,kvinnor och barn från Sverige i Syrien som krigar för IS.

"jihadister i IS kommer till Sverige som asylsökande"

Fredagen den 26 september deltog jag i den sedvanliga fredagsbönen i en moské i Norrköping. Det är en ganska liten moské med plats för ett hundratal personer. Det brukar vara så trångt att man står skuldra vid skuldra med sina muslimska bröder när man utför sin bön.

Den här dagen var det annorlunda. Jag såg mig omkring medan jag lyssnade på khutba (fredagspredikan). Där var högst 50 personer i bönerummet, de flesta äldre män. Jag vände mig mot min afghanske vän bredvid mig och viskade: ”Det är nästan bara du och jag som är yngre här. Det verkar som om de yngre har slutat gå till moskén, den känns så tom”. Min vän tittade på mig och sa: ”Men vet du inte?” ”Vet vad?” undrade jag. ”De flesta har åkt till Syrien och Irak för jihad. De har anslutit sig till IS.”

Ordet IS sände kalla kårar längs ryggraden. Jag kunde inte koncentrera mig, eller fokusera på fredagsbönen. Tanken på att jag stått där, i moskén, fredag efter fredag, sida vid sida med män som nu kanske spelade fotboll med människors huvuden, gjorde mig illamående. Efter den här dagen deltar jag inte längre i fredagsbönen, jag ber hemma i stället.

Det är snart fyra år sedan jag kom till Sverige för att söka asyl och därmed skydd. Det jag nu fick veta i moskén gjorde mig allvarligt oroad över min egen och svenskarnas säkerhet. Jag lyckades fly från knarkbaroner och brutalt mördande talibaner, men efter vad jag hörde den här fredagen i den endast halvfulla moskén, vet jag inte längre hur säker jag kan känna mig i det här landet.

Vad händer när dessa krigare kommer tillbaka hit? Män som deltagit i de mest grymma och brutala övergrepp på andra människor, på civila, i Irak och Syrien. Ska de utföra heligt krig, jihad, också i Sverige? Jag ser det som en absolut tänkbar realitet. Hur förbereder sig Sverige inför det?

Jag blev ännu oroligare när jag några dagar senare talade med en man som jag mötte på gymmet i Norrköping. Han berättade att jihadister, medlemmar i IS, nu kommer till Sverige som asylsökande. Jag undrade vad de skulle kunna ha att vinna på det. Han svarade: ”När tiden är inne kommer de att resa sig och kalla till jihad också här. Zulmay, du måste förstå att IS inte är ett skämt, de är på riktigt. De sänder så kallade ’sleeping cells’ in i landet och bygger på det sättet upp sin beredskap.”

Jag blev tyvärr inte särskilt förvånad av det jag hörde, även om det samtidigt var chockerande. På grund av den undermåliga hanteringen på asylområdet, där man inte gör tillräckligt noggranna utredningar och kontroller av de individer som kommer hit och ansöker om asyl, kan extremister ta sig in i landet.

Det ställs, såvitt jag vet, inte en enda fråga av svensk gränspolis till personer med uppehållstillstånd eller medborgarskap i Sverige när de avreser från, eller ankommer till, svenska flygplatser. Ingen enda av mina asylinvandrade vänner och bekanta har någonsin sagt att de behövt svara på några frågor vid ut- eller inresa. Det gäller, vad jag förstår, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Jag blev själv hitsmugglad och kan av egen erfarenhet säga att det är alldeles för lätt för människosmugglare och andra kriminella att kringgå flygplatssäkerheten i Europa.

Reformera asylhanteringen! Gör utförliga och seriösa bakgrundskontroller av dem som söker den förmån och rättighet som det är att beviljas asyl eller skydd. Och ställ frågor vid gränserna till dem som passerar ut och in i landet. Svaren kan vara mycket viktiga för oss alla, för mig som flykting i landet och för mina nya landsmän, svenskarna.

 Skrivit av: Zulmay Afzali 



Texten är översatt från engelska.

Zulmay Afzali är före detta regeringstjänsteman i Afghanistan, flykting i Sverige sedan tre år, lärare och författare. 
mummelforlaget@comhem.se

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenssontankar

Translate

Du är besökare:

Följ på Google+

Bloggarkivet

Svenska Bloggar

Svenssontankar

För trygghet och förbättring!

ToppBlogg

Topp 10

Topp10 Sverige
Svenssontankar. Använder Blogger.

Mest lästa inlägg

Ämnen

"Projekt" Gleipner - Blåviringen (1) #SOPIGSTRAFFSKALA (1) 14 fall av sexuellt ofredande (1) 21 slogs medvetslös av ett 20-tal svartklädda (1) 25 killar på en tjej (1) 9-årig pojke blir tagen av vakter (1) Adam jihadist (1) Adjöss med Sverige (1) Afghanistan (1) aftonbladet (1) AFTONBLADET AVSLÖJAR Två terrorattentat i Sverige avvärjda (1) Almedalen 2014 (1) America-Vera Zavala och Peter Wolodarski kontra sanningen. Lögn och sanning i det politiskt korrekta nyspråkets Sverige (1) Amnesty (1) Anna Kinberg Batra (1) Annie Lööf (1) Anställd misshandlad på mack malmö (1) Antalet könsstympade kvinnor ökar i Sverige (1) antiislamism (1) antikommunism (1) antinazism (1) antirasister (1) Antisemitism in Sweden (1) Astrid Lindgren (1) Asylhanteringen måste reformeras mot terrorism (1) Badhus (1) Balkongfall kan vara hedersbrott (1) Barn (1) barn som svälter (1) Behrang Kianzad jurist och sexist (1) Behrang Kianzad Kvinnohatare (1) Behrang Kianzad rasist (1) Bevara Sverige demokratiskt (1) beväpnade unga män invandrare (1) bidrag till papperslösa (1) Birger Schlaug (1) Boken Sotarna (1) bortgifta barn (1) bostad (1) Brischna (1) bäring nord (1) Carl Bildt (1) Charlie HebdoLas (1) Chinedu Ikechukwu (1) Civilkurage (1) CNS (1) CNS news best 4 minutes speech ever (1) D.N Stockholm (1) Danmark (1) De andra (1) De rasar mot stoppad skolavslutning i kyrkan (1) Debatt (1) Demoskops väljarbarometer för januari 2015 (1) Den meningslösa massinvandringen (1) Ellen Livsvilja (1) Emil i Lönneberga (1) Emil Sanchez (1) En fattig bonddräng (1) En låt för Sverige (1) Ett nytt lagförslag i Irak föreslår att flickor ska kunna giftas bort när de är nio år (1) Europ brinner (1) Europe is burning…this will shock you (1) Expressen mörkar sanningen (1) Facebook (2) Flera kvinnor ofredade under nyårsnatten (1) Flicka (1) Flykting (1) Flyktingar övergrepp på barn (1) Flyktingkrisen (1) flyktingpolitik (3) Fosterland (1) Fundamentalism (1) För Sverige (1) förortsfeminister (1) Goodbye Sweden (1) Gustav Fridolin (1) Göran Hägglund (1) Göteborg (1) Handläggaren Karin Ger Våldsamma Män Asyl – Känner mig tvingad (1) Hans Rosling (1) Hans Rosling kontra Sverigedemokraternas politik (en liten summering) (1) Hedersbrott (1) Hedersmord (1) heja jimmie (3) Henrik Schyffert (1) Henrik Schyffert invandring (1) Hijabuppropet (1) Hijabuppropet ett skämt (1) Hjälte (1) hjärntvätt (1) Homofobisk Imam (1) hoppa från balkonger (1) Hot (1) Hotet mot Judar i Sverige har ökat kraftigt (1) human rights (1) Hur kan du missa kvinnoförtrycket (1) Här är alla anmälningar om sexuellt ofredande från Eriksdalsbadet 2015 (1) Ian Wachtmeister (1) ICA ger kontokort till flyktingar (1) ikke svensk terrorist (1) Imam kallade homosexualitet för virus (1) ingen ursäkt till kriminalitet (1) Intim - Samma sak (Musikvideo) (1) Invandrare (1) invandrare och brottslighet i sverige (1) Invandrare röstar på SD Sverigedemokraterna (1) invandrargäng misshandla svensk tjej (1) Invandring (1) Iran (1) ISIS (1) Isis i Sverige (1) islam (8) Islamisering (1) islamiska staten i sverige (1) italien (1) Ivar Arpi (1) Jan Björklund (1) Janne Josefsson (1) jihadister i sverige (1) Jimmie Åkesson (6) Jimmie Åkesson (SD) kritiserade islamister (1) jimmy fredriksson (1) Johannesskolan (1) Jonas Sjöstedt (1) Judehatet i Malmö (1) Jämställdhet (1) kallades svennehora av invandrare (1) kom tillbaka jimmie (1) Kramfors laglöst land (1) kriminella får socialbidrag i sverige (1) kultur (2) Kulturarv ligger bakom invandrarnas brottslighet (1) Kvinnoaktivisterna (1) kvinnoförtryck (2) Kvinnoförtryck i Sverige (1) Kvinnors rättigheter (1) Kärlek (1) Kärleksbomba (1) Köln (1) Könsstympades som bebis nu vill hon göra skillnad (1) Könsstympning (1) LÖGNARNA (1) Magnus Ranstorp (1) Mal Osmani 3 år cp-skadad utvisad (1) malmö (6) malmö brott (1) Marcus Silverbåge (1) Marcus Öhrn (1) Mariestad (1) Mauricio Rojas (1) Mellanöstern (1) Metro (1) Migrationsverket (1) moské i Halmstad (1) Muslimer (6) muslimer i malmö (1) muslimer i sverige (1) muslimer våldsbrott i sverige (1) Muslimsk homofob i Sverige (1) Mångkultur (1) Mångkultur i Sverige (1) Nej till kvinnoförtryck i Sverige (1) Nigeria (1) Noomi Rapace mot en #SOPIGSTRAFFSKALA (1) Normalisering (1) Nyanlända flyktingar bakom övergrepp på badhuset (1) NyD (1) Nydemokrati (1) Nyårsafton Sverige (1) Nätmobbing (1) Olivia Simon (1) opinionsmätning 2014 (1) Par misshandlade på Julafton av invandrargäng. (1) Pat Condell (2) pedofiler (1) Pojkar misstänks för barnvåldtäkt på asylboende i Alvesta Kommun (1) Politik (3) Politiker vill hjälpa IS-krigare med bostad i Sverige (1) politiskt korrekt (1) rasism (3) Rasistisk att vara svensk (1) rasistiska invandrare (1) Religion (1) religiösa (1) rosengård (1) Roy Beck (1) rösta (1) Sajt spred lögn om terrorattacken i Paris (1) Sanningen kommer alltid fram (1) Sanningen om tiggarna i Sverige (1) Sanningen om våldtäkterna i Sverige (1) Sanningen svider (1) SD (6) SD nära 18 procent (1) Segregation (1) sekter (1) Senaste Ett hot har idag riktats mot Sveriges riksdag (1) Sexism i Sverige (1) sexuella övergrepp på småtjejer i badhus (1) Sharia i Sverige (1) Shiamuslimer (1) Skavlan (2) Skavlan vs Jimmie (1) Skola (1) skyltar på fyra språk (1) Skäms för att vara svensk (1) Slutmålet ett globalt shariastyre (1) Soviet Sweden Model Nation Sliding to Third World (1) Stefan Löfven (1) Stefan Löfven Jag mår illa när SD citerar Palme (1) Stockholm (1) stoppa våldtäkterna i sverige nu (1) Svensk politik (1) svenska brottslingar (1) Svenska folket (1) Svenska hjältar (1) svenssontankar (1) sverige (6) Sverige 2015 (1) Sverige förfaller (1) Sverige Invandrare Säger Som Det Är i Ring p1 (1) Sverige mångkultur (1) Sverigedemokraterna (6) sverigedemokraterna 2014 (1) Sverigedemokraterna 2015 (1) Sveriges hycklare (1) Sveriges Radio (1) Sveriges riksdag hotad (1) SVT (5) svt nyheter (1) Sweden goes insane (1) sydsvenskan (2) Syrien (1) SÄPO (1) SÖDERTÄLJE Anna (1) Södertälje misshandel (1) Södertälje sjukhus har fått nog av hot och våld (1) terroism i sverige (1) Terrorattack sades vara lögn (1) Terrorattentat i Paris (1) terrordåd (2) Terrorism (1) Terrorismforskaren Magnus Ranstorp (1) Terrorismälskaren Magnus Ranstorp (1) Terrorister (2) Terrororganisationen öppnar äktenskapsbyrå (1) the young turks (1) Tiggare i Sverige organiserat (1) Tiotal kvinnor sexuellt ofredade på torg under nyårsnatten (1) Tito Rojas (1) Tobbe Mårtensson (1) Trägen Vinner (1) Ulf Hansen (1) Ultima thule (4) unga tjejer (1) uppdrag granskning (2) Uppdrag granskning Jihad i Göteborg Grums (1) Utveckling på fel håll (1) valet 2014 (2) Varken hora eller kuvad (1) Vem bör vi hjälpa (1) Vill ge terrorister jobb i Sverige (1) våld på bensinmack (1) Våldsbejakande islamister (1) Våldtäkt (3) våldtäkter utförs mest av invandrare män (1) Våra traditioner monteras ner i en rasande pga kränkta nysvenskar (1) Åkessons besked Jag ska komma tillbaka (1) Åsa Romson (1) Är det en slump att kriminella kommer till Sverige (1)